MEMBACA
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran Tahun 2
|
Penekanan Tahun 2
|
Ukuran Standard
Pencapaian Tahun 2
|
2.2 Membaca dan
memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
|
2.2.1 Membaca dan
memahami perkataan dalam ayat yang
mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
|
Baca dan faham ayat yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung.
|
Membaca dengan sebutan yang betul dan memahami ayat
tersebut dengan betul.
|
|
2.2.2 Membaca dan
memahami frasa dalam ayat yang mengandungi perkataan
dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan
konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
|
Baca dan faham frasa dalam ayat yang mengandungi perkataan
dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan
bergabung.
|
Membaca dengan sebutan yang betul dan memahami dengan
betul.
|
|
2.2.3 Membaca dan
memahami ayat majmuk daripada pelbagai bahan bacaan dengan
sebutan yang betul.
|
Baca dan faham ayat
majmuk daripada pelbagai bahan bacaan
|
Membaca dengan sebutan yang betul dan memahami dengan
betul ayat yang dibaca.
|
2.3 Membaca kuat
pelbagai bahan bacaan dengan
lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
|
2.3.1 Membaca kuat ayat
penyata dengan lancar, sebutan yang jelas, intonasi yang betul dan berjeda.
|
Baca kuat ayat penyata .
|
Membaca lancar
dengan sebutan yang jelas, intonasi yang betul dan berjeda.
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran Tahun 2
|
Penekanan Tahun 2
|
Ukuran Standard
Pencapaian Tahun 2
|
|
2.3.2 Membaca kuat
pelbagai jenis ayat dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
mengikut tanda baca.
|
Baca kuat pelbagai
jenis ayat.
|
Membaca dengan lancar dan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
|
2.4 Membaca dan
memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk
memberi respons dengan betul.
|
2.4.1 Membaca dan
memahami maklumat untuk mengenal pasti
idea utama dan idea sampingan dalam bahan multimedia dengan tepat.
|
Baca dan faham maklumat dan mengenal pasti idea utama dan idea sampingan dalam bahan
multimedia.
|
Membaca, memahami dan mengenal pasti idea utama dan idea sampingan dengan tepat.
|
|
2.4.2 Membaca dan
memahami maklumat daripada bahan
multimedia untuk menyatakan maklumat mengikut urutan dengan betul.
|
Baca dan faham
maklumat dalam bahan multimedia dan menyatakan maklumat mengikut urutan.
|
Membaca dan
memahami maklumat dengan betul dan menyatakannya mengikut urutan yang betul.
|
|
2.4.3 Membaca dan
memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan
multimedia yang sesuai.
|
Baca dan faham maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan multimedia
yang sesuai.
|
Membaca dan memahami maklumat dengan tepat .
|
2.5 Membaca dan
menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
|
2.5.1 Membaca, memahami dan menaakul bahan grafik yang
mempunyai perkataan dengan betul.
|
Bahan, faham dan menaakul bahan grafik yang mengandungi perkataan.
|
Membaca, memahami
dan menaakul dengan betul.
|
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran Tahun 2
|
Penekanan Tahun 2
|
Ukuran Standard
Pencapaian Tahun 2
|
|
2.5.2 Membaca, memahami dan menaakul bahan grafik dan
bukan bahan grafik dengan betul.
|
Baca, faham dan menaakul bahan grafik dan bukan bahan grafik.
|
Membaca, memahami dan
menaakul bahan dengan betul.
|
|
2.5.3 Membaca,
memahami dan menaakul bukan bahan
grafik untuk memindahkan maklumat kepada bentuk grafik serta ayat dengan
betul.
|
Baca, faham dan menaakul bahan bukan grafik untuk memindahkan maklumat kepada bentuk
grafik serta ayat.
|
Membaca, memahami,
menaakul dan memindahkan maklumat dengan betul.
|
2.6 Membaca
pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat
membaca.
|
2.6.1 Membaca
pelbagai bahan kreatif yang sesuai untuk menambah kosa kata dan meningkatkan
kelancaran bacaan.
|
Baca pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk menambah
kosa kata dan meningkatkan kelancaran bacaan.
|
Membaca bahan kreatif dengan lancar dan memahami serta
menguasai kosa kata.
|
|
2.6.2 Membaca dan
memahami pelbagai bahan bacaan berbentuk didik hibur untuk menambah ilmu dan
kosa kata.
|
Baca pelbagai bahan bacaan yang sesuai untuk menambah ilmu dan kosa kata.
|
Membaca bahan bacaan dan memahami ilmu yang ada serta menguasai
kosa kata .
|
CONTOH RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 2
Mata pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Kelas
|
2 Ibnu Qaiyyim
|
Tema / Tajuk
|
Alam Fauna/ Binatang- binatang Peliharaan
|
Masa
|
8.00 – 9.00 pagi
|
Standard Pembelajaran
|
2.2.1 Membaca
danmemahami perkataan dalam ayat tunggal yang mengandungi dua atau tiga suku
kata,
diftong,vocal berganding,diagraf dan konsonan bergabung dengan sebutan
yang betul.
|
objektif Pembelajaran
|
Pada akhir pembelajaran murid murid mengetahui dan
berupaya membaca 6 daripada 10 perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku
kata dengan sebutan yang betul.
|
Aktiviti Pembelajaran
|
1.Murid melihat gambar yang dipaparkan oleh guru dan
menamakan haiwan.
2.Murid dibimbing oleh guru mengeja nama-nama haiwan yang
dipaparkan.
3. Murid membaca perkataan secara individu dan kelas.
4. Murid dibimbing
oleh guru membaca ayat-ayat tunggal secara berkumpulan.
5. Murid membaca
ayat-ayat tunggal secara individu
6. Murid diminta melengkapkan ayat dengan perkataan yang
sesuai.
|
Elemen Merentas Kurikulum (EMK)
|
Nilai murni -
Kasih Sayang
Keusahawanan -
Berniaga
TMK - Komputer
|
Bahan Bantu Belajar
|
Slaid, Lembaran Kerja
|
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran
|
murid membaca ayat tunggal.
|
Refleksi
|
30 daripada 34 orang murid menguasai objektif pengajaran
dan pembelajaran.
Empat orang murid yang tidak menguasai dibimbing oleh
guru.
Murid yang telah menguasai diberikan latihan pengayaan.
|
No comments:
Post a Comment